Super ceny w Dino – co kupisz najtaniej?
9 września 2024Jeśli szukasz sklepu z naprawdę świetnymi okazjami, Dino jest miejscem, które musisz odwiedzić. Przede wszystkim słynie z super cen w Dino, które przyciągają tłumy...
Prawdziwą rewolucję przygotowały dla swoich klientów sklepy sieci Lidl. Do swojej oferty wprowadziły bowiem wina polskiej produkcji. Pomimo faktu, iż na każdy sklep miało trafić tylko nieco ponad 30 butelek, to jest to bardzo istotny krok w kierunku skutecznej promocji produktów rodzimych winnic.
Jedną z marek, jaka zagościła na półkach sklepów Lidl, jest Polka. Wino o tej nazwie dostępne jest w trzech wersjach: białe wytrawne, czerwone wytrawne oraz różowe półwytrawne. Do około 600 placówek sieci Lidl w Polsce trafiło łącznie 20 tysięcy butelek co oznacza, że w każdym sklepie dostępnych było maksymalnie 11 sztuk każdej z odmian wina Polka.
Dotychczasowe próby szerszej dystrybucji polskich win przez duże sieci sklepów wielkopowierzchniowych i dyskontów spożywczych w Polsce nie przynosiły oczekiwanych rezultatów. Wszystko za sprawą zbyt małej wydajności polskich winnic. W Srebrnej Górze, gdzie powstaje Polka, produkcja wina jest jednocześnie nadal niewystarczająca, by zaspokoić zapotrzebowanie na towar ze strony największych graczy na rynku spożywczym, jak i zbyt obszerna, by poszczególne produkty miały trafiać tylko i wyłącznie do sklepów specjalistycznych, hotelów czy restauracji.
Srebrna Góra jest jedną z największych winnic w Polsce. W 2015 r. wyprodukowała blisko 60 tysięcy butelek wina. Dystrybucja jednej trzeciej rocznej produkcji w sklepach sieci Lidl to zachowanie ryzykowne, ale w perspektywie długofalowej może okazać się strzałem w dziesiątkę. Szczególnie, że umowę z siecią poprzedziły stosowne badania konsumenckie. Praktyka pokazuje, iż wino jest najchętniej kupowane przez kobiety, bądź stanowi dla nich prezent ze strony mężczyzn. Zanim Polka trafiła na lidlowe półki sklepowe, przeszła dodatkowe testy smakowe. Pozwoliło to uzyskać pewność, że produkt winnicy z Srebrnej Góry zaspokoi oczekiwania polskich konsumentów.
Tym samym otwiera się szeroka droga przed marką wina Polka, by została ona zauważona w całej Polsce. Jak zauważył Mikołaj Tyc, jeden ze współwłaścicieli winnicy Srebrna Góra, powstaniu marki Polka towarzyszyło przekonanie o tym, by dobrej jakości polskie wino było dostępne dla przeciętnego Kowalskiego. Dotychczasowe kanały dystrybucji były jednak zbyt ograniczone, dlatego też podpisanie umowy z Lidlem było poważnym krokiem ku popularyzacji polskiego wina.
Obok smaku i strategii marketingowej Polki, dostosowano również jej cenę do możliwości każdego klienta Lidla. Wynosiła ona dokładnie 29,99 zł. Warto przy tym zauważyć, iż w sklepach specjalistycznych koszt tego samego produktu waha się w przedziale 40-45 zł, a niektóre inne polskie wina osiągają wartość nawet 100 zł za butelkę.
Czy polski rynek napojów alkoholowych czeka nowa rewolucja? Wszystko wskazuje na to, że dokonuje się właśnie pierwszy krok ku istotnej zmianie. Choć Polsce w obszarze popularności win jeszcze wiele brakuje do takich krajów, jak Czechy, Słowacja, czy Węgry, to jednak umowa między Lidlem a winnicą z Srebrnej Góry może zachęcić innych graczy do dokonywania podobnych ruchów marketingowych. A to jednocześnie przełoży się na wzrost popytu wina polskiej produkcji.